Microsoft Hyper-V Server 2019 Kurulumu ve İlk Ayarları Nasıl Yapılır? (Server Core)

Hyper-V Nedir? Hyper-V Nasıl Kurulur?

Ahmet Doruk
8 min readNov 24, 2019
Hyper-V Server, Hyper-V 2019, Windows Core, MMC, Yönetim

Daha önce Microsoft’un sanallaştırma platformu olan Hyper-V ’nin Full Desktop Experience (GUI) üzerine rol olarak eklenmesi ve Server Core olarak yüklenmesi hakkında giriş mahiyetinde bir yazı yazmıştım.

Karşılaştırmaları okuduktan sonra kurulum adımlarına geçebiliriz.

Kurulum

Hyper-V ISO’yu Microsoft’tan indirdikten sonra kurulumu başlatıyorum. Ben kurulumu sanal makine olarak yapacağım ama fiziksel bir donanıma kurması tıpkı bir Windows 10 makine kurmak kadar kolay ve üstelik düşük kaynaklar kurulum için yeterlidir. Sanalda yapacağım kurulum için 1GB Ram, 1 adet VCPU ve 10 GB Dinamik Disk kaynak ataması yeterli.

Hyper-V, hyperv, server, hyper-v server 2019, kurulum, ahmet doruk
Dinamik bellek ihtiyaç duyulması halinde %20'lik oranlarda ram ihtiyacını arttırması için etknileştirildi. Prod ortamlarda tavsiye etmiyorum.

İlk olarak karşımıza klasik bölge dil ayarları çıkıyor. Bu kısımlar zaten grafik olarak bildiğimiz full desktop yükleme ekranı ile aynı.

Microsoft Hyper-V Server 2019, Windows Server Core, Core
Language to install, Time and curreny format, Keyboard or input method

Install Now seçeneği ile devam ediyoruz.

Hyper-V Install Now, hyper-v, 2022, ahmet doruk

Kabul edip devam ediyoruz.

available, notice, install, continiue
I accept the licence terms

Sıfırdan yükleme olacağı için Custom: Install the newer version of Hyper-V Server only (advanced) seçeneğini seçiyorum.

Hyper-V, Install, Advanced, Custom
Upgrade seçeneği daha eski hyper-v sürümlerini yükseltmek için kullanılır.

New yazan butona tıklayarak disk boyutu seçiyoruz, bende tek disk atadığımdan tek seçenek var. Diske 25000 MB yani 25 GB alan veriyorum ve Apply tuşuna basıyorum. Bu alan Hyper-V Server için oldukça yeterli.

Windows, Microsoft, Hyper-v, Disk, Part, Format
Diski biçimlendirerek yola devam ediyoruz.

Yükleme için gerekli alanları oluşturduktan sonra bana sistemin rezerve ettiği (boot alanı) alanı, yükleme yapacağı ve kalan disk alanımı gösteriyor.

Drive, 0, Next, Hyper-V, Microsoft, Windows Server
Disk bölümleri

Yükleme tamamlanıyor. Bu işlem Windows Server (Full Desktop) kurmaktan nerdeyse iki kat daha hızlı ilerlemektedir. İki platformu da kurarak siz de bu süreleri ölçebilirsiniz. Kurulumun sonunda Hyper-V Server grafik arabirimlerde olduğu gibi ekstra rol kurulumu gerektirmez. Yine kurulum esnasında daha az yeniden başlatma ihtiyacı duyar.

Install Microsoft Hyper-V Server, 2019, 2022, core
Install Microsoft Hyper-v Server Ekranı

Hyper-V 1GB Ram ve 1 Adet VCPU ile rahatlıkla açılabilmektedir. Hyper-V Server’ın düşük kaynak tüketimi olduğunu çok tekrarladım. Hyper-V Server sürümünün sanalda kapladığı disk alanı, yalnızca 4.558.848 KB (4.5 GB) iken Full Desktop (GUI) üzerinde bu alan Hyper-V rolü aktif edilmemiş sunucuda dahi 9.7GB boyutunda. Fark iki katından fazla. Nano Server için bu alan 600 MB civarında…

Hyper-V Server 2019, Disk, VHD, Size
4.5GB

Yanlış saymadıysam bu işlemler bittikten sonra 2 defa restart oldu. Şimdi açıldığına göre ilk olarak Administrator şifresini belirleyebilirim. Bu ekran Server Core ile aynı konfigürasyon (sconfig) menüsüne sahiptir.

Not: Server Core üzerinde Hyper-V rolü de aktfileştirilebilmektedir.

Password, Administrator, Yetkili, Hyper-V
Ok seçeneğine giriyoruz.

Şifreyi iki kez girdikten sonra şifre başarılı bir şekilde değiştirildi uyarısını göreceksiniz.

Password, hyper-v, nasıl kurulur?
Şifreyi iki defa yazıyoruz.

Sconfig ekranı karşımıza geliyor. Bu ekranı olurda yanlışlıkla kapatırsanız cmd ekranına sconfig yazarak dönebilirsiniz. Bu ekranda temel ayarlamaları yaparak sistemimi hazır hale getiriyorum.

sconfig, nasıl kurulur?, hyper-v, server
sconfig ekranı server configuration ingilizce kelimelerinin kısaltmasıdır

Sconfig (Server Configuration) Rehberi

  1. Domain/Workgroup : Sistemin çalışacağı ortam belirlenir. Domaine alma işlemi buradan yapılır. 1 yazıp Enter tuşuna bastığınızda
  • Join (D)omain or (W)orkgroup? (Blank=cancel) : domain ortamına alacaksanız D yazıyorsunuz, Workgroup ise W yazıyoruzsunuz boş bırakıp enter’a basarsanız iptal edip ana menüye geri dönüyorsunuz. Ben henüz ortama DC kurmadım o yüzden burayı girmiyorum.

2) Computer Name : Sunucu ismi buradan değiştirilir.

  • Enter new computer name (Blank=cancel) : Sunucu adını burdan değiştiriyoruz. Değişiklik yaptıktan sonra işe yaraması için restart edilmesi gerekiyor.
Change Server, Name, Server core, hyper-v
Sunucu adını TestCore olarak değiştirdim

3) Add Local Administrator : Lokal makine admini eklenir.

  • In a domain environment, specify domain/username ve In a workgroup environment, specify username yani lokalde core sunucumuza bir lokal admin eklemek için kullanıcı adı yaz diyor. İhtiyacınız varsa kullanıcı ekleyebilirsiniz ben örnek olarak gireceğim. Eğer domain yapısı olsaydı domain/kullanıcı adı şeklinde Active Directory kullanıcısını yazacaktık ve daha sonra bize şifre girmemiz için cmd ekranını açacaktı. Workgroup ‘ta ise sadece kullanıcı adı yazıp enter diyoruz. Ben isim olarak lokal yazdım ve enter’a bastığımda net.cmd yi çalıştırarak şifre girmemi istedi. Siz de buraya şifre yazdığınızda *** şeklinde bir maskeleme yapmaz. Bunun sebebi şifre uzunluğunun meraklı gözler tarafından tahmin edilememesinin istenmesidir yani güvenlik…
Local Admin, hyper-v, server, nasıl, kurulur?
Şifre yazma kısmında yıldız ikonları gelmez şifrenin uzunluğunun gizli kalması için

4) Configure Remote Management : Uzaktan erişim buradan açılıp kapatılabilir. Default: Enabled gelir değiştirmeye ihtiyacınız yoktur.

  • Ancak buraya girdiğinizde 4 alt seçenek daha çıkar. 1nci uzak bağlantıyı aktifleştirmek için 2ncisi devre dışı bırakmak için 3ncü seçenek ise Configure Server Response to Ping yani TestCore sunucusuna ping atabilmemiz içindir. Pingi açmanızı tavsiye ederim çünkü makinenin ayakta olup olmadığının anlaşılması adına faydalıdır. 4ncü seçenek ise bir üst menüye dönmek için.
Ping, nasıl kurulur?, hyper-v, kurulumu
Ping için Yes diyoruz ve ping atma açılıyor.

5) Windows Update Settings : Yamaların nasıl alınacağı, açık yada kapalı olacağı burdan ayarlanır bildiğiniz windows update uygulamasının grafiksiz hali.

  • Bu seçeneğe girdiğinizde Select (A)tomatic, (D)ownloadOnly or(M)anual updates seçeneği çıkıyor. Yani Otomatik, Sadece Karşıdan Yükle Ama Kurma ve Elle seçeneği. Test ortamında seçeneğiniz farketmez ama üretim yani gerçek bir ortamda bunu D yani DownloadOnly yapıp yapınızın esnekliğine göre güncellemeri en kısa sürede geçmenizi tavsiye ederim. Otomatikte hergün gece saat 3’te güncelleme kontrolü yapar ve eğer varsa yükler. Tek yada iki vardiya çalışan işletmeler için iyi bir seçenek.

6) Download and Install Updates : Güncelleme alanı

  • Bu kısım ise güncelleme yükleme ekranını temsil ediyor. En büyük soru işaretlerinden birisi de sanırım bu alandır. Biz bu makineyi nasıl güncelleyeceğiz :) A ya basıp enter dedim ve güncellemeleri arayıp eksik patch leri buldu. Bana listeyi verdi ve benden ne yapmak istediğim sordu. A yazıp hepsini, N yazıp hiçbirini ve S yazıp listeden indeks numarası seçip birini yükleyebilirim. Örnek olarak ben S yazıp daha sonra sadece 3 numarayı yüklemesini istedim. Sonuç başarılı, Restart Required: False yani restart gereksinimi yok, olsaydı true yazacaktı ve uygun zamanda siz restart edecektiniz.
cscript.exe, update, cmd, konfigürasyon
Tavsiyem hepsini yüklemeniz.

7) Remote Desktop : RDP ile bağlanmak için açık hale getirilebilir. Default Disabled olarak gelir 4. seçenek ile karışıtırılmamalıdır. 4. seçenekteki Configure Remote Management seçeneği Hyper-V araçları ile bağlantı için kapatılıp açılır, bu kısım ise uzak masaüstü bağlantısı için. 4 açık olmazsa makineyi yönetemezsiniz. Nano Server versiyonunda ise RDP tamamen yok.

  • Bu seçenekte Remote Desktop Enable edilirse grafik arayüzden de mantığını bildiğimiz NLA yani Network Level Authentication seçeneği ile ilgili ayar çıkıyor. Ben 1’i işaretledim daha güvenli olduğu için yaptım, tercih sizin.
Remote Desktop for Server Core, hyper-v, server

8) Network Settings : Ağ ayarlarını yapmak için buraya girilir.

  • Karmaşık olarak düşünülen ama oldukça basit olan bir bölümde sanırım burasıdır. İlk olarak karşımıza hangi adaptör üzerinde değişiklik yapacağımızı sorar ben 1 adet eklediğim için 1'i seçiyorum. Adaptör sayısı daha fazla olabilir.
network interface, konfigürasyon
Network Adapter Settings
  • 1- Set Network Adapter Address : Bu kısımda DHCP yada Static Ip mi onu belirliyoruz. Yani D yada S yazıyoruz. Ben S yazdım sırasıyla makineye atadığım ip adresini giriyorum sonra subnet mask boş bırakarak default almasını istiyorum sonra da ağ geçidi ip adresini giriyorum.
ip adress, hyper-v, network
  • 2- Set DNS Servers : DNS sunucusu varsa buraya girilir.
  • 3- Clear DNS Server Settings : DNS ile ilgili bir problem yaşarsanız burdan dns ayarlarını temizleyebilirsiniz.
  • 4- Bir üst menüye döner

9) Date and Time : Tarih ve Zaman ayarları

  • Burası bildiğimiz masaüstü grafik menüsü konuşmaya gerek yok sanırım :)
date and time, hyper-v, ayarlar, ilk kurulum

10) Telemetry Settings : Sistemden toplanan telemetri verileri.

  • 1- Security : Sadece güvenlik datası paylaşılır. 2- Basic : Temel veriler paylaşılır 3- Enchanced : ilk ki seçeneği kapsar 4- Full : Tamamını kapsar. Tercih size ait

11) Log off User : Oturumu kapat

12) Restart Server : Yeniden başlat ( CMD üzerinden shutdown -r -t 0 komutu ile de yapabilirsiniz )

13) Shutdown Server : Sunucuyu kapat ( CMD üzerinden shutdown -s -t 0 komutu ile de yine yapılabilir )

14) Exit to Command Line : CMD komut satırı ekranında döner. Tekrar bu kısma girebilmek için sconfig yazıp girebilirsiniz.

Artık bu süreci doğru bir şekilde yapmışsak Hyper-V Core 2019 sunucumuza Hyper-V Manager yüklü herhangi bir bilgisayardan Hyper-V Manager (Yöneticisi) sağ tıklayıp Sunucuya bağlan diyip ismini yada ip adresini yazarak bağlanabiliriz. Ben lokale kurduğum için bağlantı yapmadım. Hyper-V Manager ile bağlantı yaparken Domaine üye olmayan bilgisayar ve sunucu bağlantısı için CredSSP açık olması gerekiyor. Domain ortamında Windows Admin Center yönetimi bayağı kolaylaştırmakta.

Hyper-V Manager 2019, bağlan, hyper-v, 2022
Hyper-V Yöneticisi

Hyper-V Server üzerine artık sanal makine kurulumlarını yapabilirsiniz.

Hyper-V Hangi İşletim Sistemlerini Destekler (2016 sürümünün referansıdır)

Windows Platformları

  • Windows Server 2019, 2016 (240 vcpu (gen2))
  • Windows Server 2012 R2 (64 vcpu)
  • Windows Server 2008 ve 2008 R2 SP1 ve SP2
  • Windows 10, 8.1 (32 vcpu) , Windows 7 SP1 ve Windows Vista SP2
Hyper-V, 2019, 2022 faydaları, nasıl, kurulur

Linux Platformaları (Versiyon bilgilerini yazmıyorum)

CENTOS, DEBIAN,ORACLE RED HAT, SUSE, UBUNTU

Sonuç

Sanal makine kurarken bu detaylar da aklınızda bulunsun. Daha sonraki yazılarda da elimden geldiğince Hyper-V Server ve Windows Server Core konusunu derinlemesine inceleyeceğim yazıları da ekliyorum. Okumaya devam edebilirsiniz.

--

--